POJEDYNEK SZCZEPÓW FERNÃO PIRES I CASTELÃO NA ROADSHOW TEJO 2025
Tegoroczna edycja objazdowych degustacji win z Tejo odbyła się w dniach 7-9 maja i zagościła w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Bydgoszczy i Gdyni. Podczs tych spotkań Andrzej Strzelczyk i David Ferreira zaprezentowali wybrane wina ze szczepów Fernão Pires i Castelão przedstawicielom branży winiarskiej. W degustacjach wzięło udział w sumie ponad 70 osób. Wiele etykiet – zarówno monoszczepowych, jak i blendów – była degustowana w Polsce po raz pierwszy.
W spotkaniach branżowych w ramach trasy „Roadshow Tejo 2025” brali udział sommelierzy, importerzy i dystrybutorzy win, sprzedawcy ze sklepów specjalistycznych, a także przedstawiciele sektora HoReCa i mediów branżowych. Duet prowadzących umiejętnie łączył dwie perspektywy – jednego z najlepszych polskich sommelierów i edukatorów winiarskich (Andrzej Strzelczyk) oraz enologa i winemakera związanego od wielu lat z regionem Tejo (David Ferreira). Uczestnicy spotkań dowiedzieli się m.in. w jaki sposób podstrefy terroir w tej części Portugalii wpływają na uzyskiwany przez winiarzy profil win, a także poznali wielowymiarowy potencjał winogron z odmian Fernão Pires i Castelão. Zaprezentowana została też koncepcja wydzielenia z północnej części regionu Tejo oddzielnej strefy terroir pod nazwą Terras Altas.
W trakcie „Roadshow Tejo 2025” zostało zaprezentowanych kilkadziesiąt etykiet od producentów z regionu Tejo. Wśród nich znalazły się wina od: Adega de Almeirim, Casa Cadaval, Companhia das Lezirias, Enoport Wines, João M. Barbosa Vinhos, Parras Wines, Santos & Seixo, Quinta da Alorna, Quinta da Atela, Quinta da Lagoalva, Quinta do Sampayo oraz Quinta Vale do Armo.
Tejo w kartach win
Wina z portugalskiego regionu Tejo od lat są obecne w kartach win restauracji w wielu miastach Polski. Dzięki bezpłatnym szkoleniom, które prowadzi Komisja Winiarska Tejo dla restauratorów i sommelierów w Polsce wiedza na temat lokalnych szczepów z tej części Półwyspu Iberyjskiego jest na coraz wyższym poziomie i ich popularność rośnie. Jak wskazują dane Wines of Portugal – Polska jest w 10 najważniejszych rynków eksportowych dla win portugalskich i jednym z nielicznych rynków, gdzie sprzedaż wciąż wzrasta.





